Cel kursu:
Celem kursu jest zapoznanie uczestników z zasadami aktualizacji statutu szkoły oraz innych dokumentów wewnątrzszkolnych, zgodnie z wymogami prawnymi. Kurs obejmuje omówienie zasad techniki prawodawczej, które są kluczowe przy tworzeniu i modyfikowaniu aktów prawnych obowiązujących w szkole.
Grupa docelowa:
Kurs skierowany jest do dyrektorów szkół, wicedyrektorów, członków rad pedagogicznych, zespołów statutowych oraz osób odpowiedzialnych za tworzenie i aktualizację dokumentów szkolnych.
Tematyka kursu:
-
Statut szkoły – podstawa prawna i funkcja
- Rola statutu w systemie prawnym szkoły.
- Kluczowe elementy statutu – jakie informacje muszą się w nim znaleźć?
- Zasady tworzenia i aktualizowania statutu zgodnie z obowiązującym prawem.
-
Aktualizacja statutu szkoły w odpowiedzi na zmiany w przepisach prawa oświatowego
- Jakie zmiany w przepisach oświatowych wymagają aktualizacji statutu?
- Proces aktualizacji statutu – krok po kroku.
- Współpraca z organami nadzorczymi przy aktualizacji dokumentów.
-
Inne akty prawa wewnątrzszkolnego – regulaminy, procedury, zarządzenia
- Wymogi prawne dotyczące innych dokumentów wewnątrzszkolnych.
- Jak tworzyć i aktualizować regulaminy i procedury szkolne?
- Przykłady ważnych dokumentów wewnątrzszkolnych: regulaminy oceniania, zasady rekrutacji, procedury bezpieczeństwa.
-
Zasady techniki prawodawczej przy tworzeniu aktów prawa wewnątrzszkolnego
- Struktura i język aktów prawnych.
- Zasady redagowania przepisów – jak pisać zrozumiałe i precyzyjne dokumenty?
- Typowe błędy w tworzeniu aktów wewnątrzszkolnych i jak ich unikać.
-
Proces uchwalania i wprowadzania zmian w statucie i dokumentach wewnątrzszkolnych
- Procedura uchwalania zmian w statucie i innych dokumentach.
- Konsultacje z radą pedagogiczną, rodzicami i uczniami.
- Zatwierdzanie i ogłaszanie aktów prawnych w szkole.
-
Warsztaty praktyczne – analiza i tworzenie dokumentów
- Przegląd i analiza przykładowych statutów i regulaminów.
- Tworzenie lub aktualizacja wybranych fragmentów statutu i regulaminów.
- Konsultacje i omówienie praktycznych problemów związanych z dokumentacją.
Metodyka:
Kurs prowadzony będzie w formie wykładów teoretycznych oraz praktycznych warsztatów, w trakcie których uczestnicy będą pracować nad własnymi dokumentami szkolnymi. Przewidziane są również konsultacje z ekspertem w zakresie techniki prawodawczej.
Efekty kształcenia:
Po ukończeniu kursu uczestnicy:
- Zdobędą wiedzę na temat obowiązujących przepisów prawnych i zasad dotyczących statutu oraz innych aktów wewnątrzszkolnych.
- Nauczą się stosować zasady techniki prawodawczej przy tworzeniu i aktualizowaniu dokumentów szkolnych.
- Będą potrafili skutecznie przeprowadzać proces aktualizacji statutu oraz innych dokumentów wewnętrznych szkoły.
Czas trwania:
Kurs trwa 1 dzień (8 godzin).
Miejsce:
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów i warsztatów.
Siedziba firmy: ul. Karłuszowiec 9, 42-600 Tarnowskie Góry lub (w przypadku zorganizowanych grup) miejsce wskazane przez zleceniodawcę.
Istnieje możliwość zorganizowania szkolenia w formie on-line
- Prawa i obowiązki ucznia określone w statucie szkoły.
- Omówienie zakresu delegacji ustawowej do określenia w statucie praw i obowiązków ucznia.
- Hierarchia źródeł praw i obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły :
- zależności pomiędzy zadaniami i celami szkoły, a prawami ucznia określonymi w statucie,
- zależności pomiędzy uprawnieniami ucznia wynikającymi z organizacji pracy szkoły i prawami ucznia,
- zależności pomiędzy prawami ucznia, a innymi obszarami statutu, takimi jak prawo do korzystania z biblioteki, udziału w wycieczkach, działalności organizacji młodzieżowych,
- zależności pomiędzy obowiązkami ucznia, a kryteriami oceny zachowania.
- Statutowe zapisy praw i obowiązków ucznia oraz tryb ich egzekwowania.
- Rozstrzygnięcia organu nadzoru pedagogicznego w przypadku naruszenia praw ucznia.
- Statutowe zapisy obowiązków ucznia oraz sposób ich egzekwowania w praktyce:
- właściwe zachowanie podczas zajęć edukacyjnych,
- usprawiedliwianie, w określonym terminie i formie, nieobecności na zajęciach edukacyjnych, w tym formy usprawiedliwianie nieobecności przez osoby pełnoletnie,
- przestrzeganie zasad ubierania się uczniów na terenie szkoły lub noszenie na terenie szkoły jednolitego stroju,
- przestrzeganie warunków wnoszenia i korzystanie z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły,
- właściwe zachowanie uczniów wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły
- Katalog nagród i kar stosowanych wobec uczniów w szkole podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Nienaruszalność praw ucznia.
- Sytuacje, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły.
- Tryb składania skarg i ich rozpatrzenia w przypadku naruszenia praw ucznia.
- Wewnątrzszkolne ocenianie w statucie szkoły.
- Zakres delegacji ustawowej do określenia w statucie szkoły szczegółowych warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego. Czego nie należy regulować w statucie.
- Prawidłowe definiowanie kryteriów oceniania i wymagań edukacyjnych.
- Spójność kryteriów oceny zachowania z obowiązkami ucznia.
- Prawidłowe formułowanie wymagań edukacyjnych i obowiązek ich dostosowania do indywidualnych potrzeb uczniów.
- Tryb, formy i zasady oceniania bieżącego oraz ich związek z prawami ucznia.
- Prawidłowe stosowanie prawa ucznia do podwyższenia oceny przewidywanej.
- Prawidłowe stosowanie zasady jawności ocen, dostępu uczniów i rodziców do ocenionych prac klasowych oraz prawa do uzasadnienia oceny.
- Prawidłowe stosowanie ochrony informacji o ocenach ucznia. Jak pogodzić jawność ocen z ich ochroną.
- Prawa rodziców do informowania ich o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o jego szczególnych uzdolnieniach.
- Stanowiska nadzoru pedagogicznego w sprawach dotyczących oceniania wewnątrzszkolnego.
- Rozpoznawanie potencjału rozwojowego uczniów i potrzeb umożliwiających im pełne uczestnictwo w życiu szkoły i środowiska lokalnego zadaniem każdej szkoły i każdego nauczyciela.
- Zasady wsparcia uczniów w szkole w formach określonych w statucie szkoły:
- objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
- objęcie ucznia kształceniem specjalnym ze względu na niepełnosprawność,
- objęcie ucznia kształceniem specjalnym ze względu na zagrożenie niedostosowaniem społecznym,
- umożliwianie uczniom rozwijania swoich zainteresowań i uzdolnień.
- Udział rodziców w działaniach wspierających uczniów na terenie szkoły.
- Współdziałanie szkoły z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami pomagającymi dzieciom i rodzinie.
- Dyskusja, przykłady dobrych praktyk.
Aby wziąć udział w kursie należy:
- wypełnić formularz,
- dokonać opłaty na poniższe dane:
37 1050 1214 1000 0091 4960 4564
Zbigniew Maruszewski Sp. z o.o.
ul. Karłuszowiec 9
42-600 Tarnowskie Góry
Tytuł przelewu: Asertywność, imię + nazwisko uczestnika
Dostęp do platformy otrzymają Państwo po zaksięgowaniu wpłaty na konto bankowe.
W razie pytań zapraszamy do kontaktu lub przez formularz zapisu.
Pliki do pobrania:
- Formularz do pobrania - klik
Każdą cenę można negocjować, a my, ceniąc naszych klientów, dajemy taką możliwość. Zwłaszcza przy zgłoszeniu większej grupy.
Jednocześnie umożliwiamy rozłożenie kosztów kursu na maksymalnie trzy, nieoprocentowane raty:
- pierwsza rata - przy zapisie na wybrany kurs wpłacają Państwo tzw. opłatę rekrutacyjną, która zostaje zaliczona w poczet kosztów kursu;
- druga rata - w trakcie lub na koniec kursu;
- trzecia i ostatnia rata - regulowana jest przy odbiorze zaświadczenia lub świadectwa.
Dotyczy zarówno firm, jak i osób prywatnych.